Japonia 2019 – Intro

Przygotowania

Nie sądziliśmy, że tak szybko uda nam się powrócić do Kraju Kwitnącej Wiśni, więc gdyby nie doświadczenia z poprzedniej wyprawy, to na pewno byłoby nam o wiele ciężej wszystko zorganizować. Jak pamiętacie, jest sporo spraw, które trzeba ogarnąć przed wyjazdem. Postaram się króciutko opisać, czy coś zmienialiśmy w porównaniu z poprzednim wyjazdem.

Bilety lotnicze

Niby najważniejszy punkt, a nabyliÅ›my je trochÄ™ przypadkowo. Zgodnie z tym, co pisaÅ‚em wczeÅ›niej, chcieliÅ›my uniknąć japoÅ„skiego lata. Rok wczeÅ›niej nasi znajomi wybrali siÄ™ do Japonii w listopadzie i bardzo nam polecali ten okres czasu. PoczÄ…tkowo planowaliÅ›my polecieć pod koniec października, by zahaczyć o Å›wiÄ™ta (i zmniejszyć liczbÄ™ dni urlopu :P). W tamtym okresie najtaÅ„sze byÅ‚y bilety Air China z przesiadkÄ… w Pekinie (okoÅ‚o 20 godzin w jednÄ… stronÄ™ i koszt 2500 zÅ‚ od osoby). Jednak zanim je kupiliÅ›my, to jakieÅ› nicponie nas uprzedziÅ‚y 😛 Drobna zaÅ‚amka, bo plan siÄ™ nagle zmieniÅ‚ (a byÅ‚a to już poÅ‚owa wrzeÅ›nia!). Na szczęście byÅ‚a to również Å›roda. A w Å›rody sÄ… Szalone Åšrody w LOT’cie. DziÄ™ki Skyscanner’owi udaÅ‚o nam siÄ™ znaleźć bezpoÅ›rednie bilety z Warszawy do Tokyo. Przez szwedzkiego poÅ›rednika w cenie okoÅ‚o 2200 zÅ‚ od osoby. ByÅ‚o trochÄ™ strachu, ale jednak udaÅ‚o siÄ™ 😉

JR Pass

W planach, które opiszÄ™ później, mieliÅ›my caÅ‚kiem sporo podróżowania. Na tyle dużo, że zakup pass’ów bardziej by nam siÄ™ opÅ‚acaÅ‚ jak dwa lata wczeÅ›niej. Ostatnio vouchery kupowaliÅ›my w biurze podróży HIS Travel, jednak tym razem postanowiliÅ›my skorzystać z zagranicznej agencji. Wybór padÅ‚ na sprawdzonÄ… stronÄ™ japan-rail-pass.com, gdzie ostatnio braliÅ›my kieszonkowe WiFi. Passy dotarÅ‚y do nas kurierem po 3 dniach, a dziÄ™ki temu zaoszczÄ™dziliÅ›my okoÅ‚o 150 zÅ‚.

Pocket WiFi

Tutaj żadnej zmiany nie było. Skorzystaliśmy z tej samej oferty co ostatnio, gdyż była atrakcyjna cenowo. Za nielimitowany dostęp do Internetu za pośrednictwem przenośnego routera WiFi (akumulator na 10-12h) zapłaciliśmy 20 zł za dzień.

Hotele

Kolejny raz skorzystaliśmy z portalu booking.com przy poszukiwaniu noclegu. Wygodne wyszukiwanie, dobra aplikacja mobilna i rozsądne ceny. Oczywiście po wstępnych rezerwacjach co jakiś czas sprawdzałem, czy coś lepszego (czyt. tańszego) się nie znalazło. I w kilku przypadkach się znalazło i to o wiele tańsze. Dzięki ponownemu przeglądaniu ofert udało nam się zaoszczędzić na noclegach około 20%, czyli całkiem sporo.

Money, money, money

Przed ostatnim wyjazdem, naczytawszy siÄ™, że Japonia gotówkÄ… stoi, a nasza waluta nie jest tam duża warta, wymieniliÅ›my wszystkie pieniÄ…dze w kantorze. ByÅ‚ nim Tavex, który posiada wedÅ‚ug mnie najlepsze kursy wymian egzotycznych walut. Niestety rok 2019 byÅ‚ bardzo niestabilny walutowo, przez co Jen byÅ‚ potwornie drogi z wysokim spread’em. Z tego też powodu postanowiliÅ›my trochÄ™ zaryzykować i nie wymieniać pieniÄ™dzy przed wylotem. Zamiast tego doÅ‚adowaliÅ›my nasze karty REVOLUT, które opisywaÅ‚em we wczeÅ›niejszym artykule. Plan byÅ‚ taki, by na miejscu wypÅ‚acić z japoÅ„skiego bankomatu trochÄ™ gotówki, a tak to próbować wszÄ™dzie pÅ‚acić kartÄ…. MogÄ™ wam powiedzieć, że jakieÅ› 70-80% pieniÄ™dzy wydaliÅ›my wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki REVOLUT’owi, ale o tym bÄ™dzie wiÄ™cej później 😉

Bagaże

Też nauczeni tym, że w każdym hotelu sÄ… ogólnodostÄ™pne pralnie, nie braliÅ›my ze sobÄ… dużo klamotów. Tak naprawdÄ™ braliÅ›my tylko to, co jest niezbÄ™dne. Nie braliÅ›my również lustrzanki, bo zajmuje sporo miejsca i jest uciążliwa do taszczenia. SkoÅ„czyÅ‚o siÄ™ na tym, że wszystkie nasze bagaże w drodze do Japonii ważyÅ‚y okoÅ‚o 20 kg (tak naprawdÄ™ jedna walizka mogÅ‚aby być w caÅ‚oÅ›ci pusta). Wiadomo, że chcieliÅ›my wykorzystać niski limit LOT’owski (23 kg od bagażu) do granic możliwoÅ›ci, co siÄ™ udaÅ‚o 😉

Plan podróży

Tak naprawdę pełen plan zwiedzania był gotowy dopiero na kilka dni przed wylotem. Powodem był tajfun Hagibis, który w październiku nawiedził Japonię. Żywioł wyrządził spore szkody, w tym niszcząc infrastrukturę kolejową. Przypadkowe przesunięcie terminu naszej podróży o tydzień okazało się zbawienne, gdyż sporo rzeczy wróciło w tym okresie do normy. Ostatecznie nasz plan podróży wyglądał następująco:

• DzieÅ„ 1 – wylot z Warszawy
  • DzieÅ„ 2 – przylot na NaritÄ™; Narita -> Tokyo; Tokyo National Museum
  • DzieÅ„ 3 – Tokyo; teamLab Borderless, Tokyo Tower, Tokyo Skytree
  • DzieÅ„ 4 – Hakone; Togendai, Hakone Ropeway, Onsen
  • DzieÅ„ 5 – Tokyo -> Yamadera; Yamadera Temple; Yamadera -> Sendai
  • DzieÅ„ 6 – Sendai; Zuihoden Mausoleum, Sendai City Museum, Sendai Castle, Osaki Hachimangu
  • DzieÅ„ 7 – Hakodate; Fort Goryokaku, Motomachi, Mount Hakodate
  • DzieÅ„ 8 – Matsushima; Matsushima Bay, Zuiganji Temple, Kanrantei; Sendai -> Tokyo
  • DzieÅ„ 9 – Tokyo -> Kanazawa; Kenrokuen, Kanazawa Castle, Ninjadera; Kanazawa -> Kyoto
  • DzieÅ„ 10 – Uji; Byodoin Temple, Mampukuji Temple
  • DzieÅ„ 11 – Kyoto; Nishiki Market, Kyoto International Manga Museum, Fushimi Inari Shrine, Gion
  • DzieÅ„ 12 – Nara; Fushimi Inari Shrine, Nara Park
  • DzieÅ„ 13 – Osaka; Osaka Aquarium, Osaka Castle, Namba
  • DzieÅ„ 14 – Kyoto; Nijo Castle, Kyoto Imperial Palace, Arashiyama, Daikakuji Temple
  • DzieÅ„ 15 – Kyoto -> Yokohama; Yokohama Landmark Tower, Cup Noodles Museum, Chinatown; Yokohama -> Tokyo
  • DzieÅ„ 16 – Tokyo; Ghibli Museum, Shinjuku Gyoen National Garden
  • DzieÅ„ 17 – Tokyo; Akihabara, Ueno
  • DzieÅ„ 18 – Tokyo -> Narita, wylot do Polski

Poniżej możecie rzucić okiem, jak to wyglądało na mapie Japonii. Spora rozpiętość, co nie?

I co dalej?

No dalej to powrócimy do waszych ulubionych wspomnień z podróży 😉 Prawdopodobnie wykonam je w tej samej formie jak wcześniej, czyli mało intensywne dni streszczę w jednym poście, a te, w których się sporo działo, podzielę na dwa lub trzy. Jeżeli macie jakieś uwagi, czy sugestie, co walcie śmiało 😉

2 comments

1. No nareszcie 🙂

Opisz proszę wrażenia z LOT-u, niech wszyscy wiedzą, że bezpośrednio ma też swoje wady.

Polecam kartę sim z japan-rail-pass.com. Na 16 dni to 29USD. Za różnicę (~170zł) można dokupić router, który zostanie na kolejną wycieczkę.

Po opowieściach nie dotarło do mnie, że mieliście tak nabity plan. To nie miał być urlop?

• DziÄ™ki za komentarz 😉

Oczywiście opiszę wrażenia z lotu LOT-em. Tak jak wspomniałeś, bezpośrednie połączenie ma również swoje wady. Wiedząc to, każdy będzie mógł położyć na jednej szali pozytywy, a na drugiej negatywy i zobaczyć w która stronę się skłania 😉

Też rozważałem tą opcję, ale jeśli bym chciał jakiś rozsądny router kupić, z dobrą baterią, to w tej różnicy cenowej by nie dało za bardzo rady. Router który otrzymaliśmy na lotnisku trzymał nam calutki dzień (~ 12 godzin), a naprawdę dużo z niego korzystaliśmy (jakieś 2-3 GB dziennie). Inna też sprawa, że najmując router nie musisz się niczym przejmować, czy będzie działać, czy nie 😉 Tyle, że trzeba pamiętać, by go na lotnisku zwrócić, bo było blisko, żebym zajumał routerek do Polski 😛 Ale jeśli ktoś ma dobry router, albo planuje posiadać, to czemu nie 😉 W końcu routery LTE kupione w Polsce nie będą tylko działać w Amerykach 😛

To miał być urlop, i był 🙂 W porównaniu z ostatnim wyjazdem zdecydowanie zredukowaliśmy liczbę odwiedzanych atrakcji. Opowieści bardzo dobrze to oddają, bo raczej nigdzie nie mieliśmy dużej spiny czasowej. Jedynie w jednym przypadku bycie na czas było krytyczne, bo inaczej byśmy utknęli na dalekiej północy 😉